Sponsorer av sportevenemang

Många sporter har sponsorer som stödjer dem. Det är däremot långt ifrån alla som vet vad en sponsor är. En sponsor kan vara ett företag som ger ekonomiskt stöd till sporten i utbyte mot att de får ha reklam för företaget i klubbhusen och på spelplanerna. Sponsorer är vanliga inom idrott men det förekommer även i bland annat kultursammanhang.

Sponsring är ett bra sätt om du har ett företag och vill marknadsföra dig.

Om du har ditt namn på sargen på en känd hockeyrink som visas på tv, kommer kunder att se det och kanske höra av sig till dig för att anlita företaget. Verbet att sponsra började användas i Europa på 1980-talet men termen sponsring uppkom i USA långt tidigare. Det blev en chans för företag att kunna göra reklam för sig. Många casinos kan sponsra en sport för att göra reklam. Det kan göra så att fler kan spela online hos no account casino, eftersom de kan göra reklam för sig.

Vem kan sponsra?

Alla företag kan sponsra en sport och ofta kan vi se på tv att samma företag har sponsrat flera olika sporter så som ishockey, hästsport och fotboll. Det ser vi genom att de har sina namn på sargen och kanske till och med på isen.

Du kanske känner att det kan vara dyrt att sponsra men om du ger en liten summa pengar till en sport som gör att du får synas i deras arena är det ingenting emot vad du kan tjäna när kunderna kommer till dig för att anlita dig. För att företaget som sponsrar ska kunna få avdragsrätt för sponsringen krävs det att den som sponsrar får något som motsvarar värdet som de ger. De får alltså göra reklam för samma summa som de ger, annars rör det sig om en gåva.